حافظ شاطری؛ آذر حسینی فاطمی
چکیده
هوش روایی را توانایی فرد در سازماندهی و توضیح رویدادها در قالب روایت، توانایی فرد در فهمیدن روایتها و برداشت او از آنها، توانایی فرد در فهمیدن و ایجاد ساختارهای روایی و توانایی او در ایجاد پاسخ عاطفی مثل هم احساسی با روایتهای شنیدهشده، تعریف کردهاند. درحالیکه تحقیقات زیادی دربارة هوشهای عاطفی و کلامی در دهۀ گذشته انجام ...
بیشتر
هوش روایی را توانایی فرد در سازماندهی و توضیح رویدادها در قالب روایت، توانایی فرد در فهمیدن روایتها و برداشت او از آنها، توانایی فرد در فهمیدن و ایجاد ساختارهای روایی و توانایی او در ایجاد پاسخ عاطفی مثل هم احساسی با روایتهای شنیدهشده، تعریف کردهاند. درحالیکه تحقیقات زیادی دربارة هوشهای عاطفی و کلامی در دهۀ گذشته انجام شده است، مطالعات کمی بر روی هوش روایی صورت گرفته است. لذا تحقیق اخیر به بررسی تأثیر کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بر هوش روایی زبانآموزان در مؤسسات زبان انگلیسی و مدارس دولتی میپردازد. در این پژوهش 400 پسر و دختر دانشآموز و زبانآموز 15 تا 18 ساله شرکت کردند. برای سنجش هوش روایی شرکتکنندگان از شاخص سنجش هوش روایی پیشقدم و دیگران (2011) استفاده شد. یافتههای پژوهش پس از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادند که زبانآموزان مؤسسات زبان انگلیسی از هوش روایی بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارس دولتی برخوردارند. همچنین دانشآموزان و زبانآموزان دختر نسبت به دانشآموزان و زبانآموزان پسر از هوش روایی بالاتری بهرهمندند.